מופעים לציבור הדתי \ חרדי

עולם הבידור הינו מגוון ומציע מגוון רחב ואיכותי של מופעים והופעות עבור כל קהל. בשנים האחרונות יותר ויותר קבוצות בציבור הדתי והחרדי מבקשים להזמין אמן חיצוני לאירועים אותם הם חוגגים. אמנים אלה נדרשים להתאים את מופעיהם לציבור אליו הם מוזמנים. במאמר זה נסקור בקצרה את סוגי המופעים המרכזיים הקיימים בשוק, את היתרונות והחסרונות בכל אחד מהם, ונרחיב מעט אודות חלקם.

 

מופע לציבור הדתי – ציבורי או פרטי?

את המופעים על כל גווניהם ניתן לחלק לשני חלקים מרכזיים: מופע ציבורי ומופע פרטי.

 

מופע ציבורי המתאים לקהל הדתי חרדי

מופע ציבורי הינו מופע המוצע לציבור הרחב (לעיתים מותנה בקניית כרטיס), ונעשה על פי רוב באולמות גדולים לעיני קהל רב. לעיתים קרובות מופעים אלה ישלבו מספר אמנים או מספר מופעים ויארכו שעות אחדות. היתרונות במופעים ציבוריים הינם המחיר הזול (באופן יחסי) והחופש מלארגן דברים לפני ואחרי המופע.

 

מופע פרטי לקהל הדתי חרדי

מופעים פרטיים הינם מופעים אשר הוזמנו על ידי אדם פרטי לאירוע ספציפי. מופעים אלה כוללים קהל אשר הוזמן מראש, והם נעשים על פי רוב במקומות קטנים יותר ולעיני קהל מצומצם יותר. היתרונות במופעים אלה הינם יכולתו של האמן להתאים את הופעתו לאירוע אליו הוזמן, וכן האווירה האינטימית המתאפשרת במופעים אלה.

 

אילו מופעים מוצעים לקהל הדתי והחרדי?

עולם הבידור מציע מגוון סוגי מופעים והפעלות המתאימות במיוחד לקהל דתי או חרדי. נרשום בקצרה את המרכזיים שבהם:

 

מופעי שירה

מופעי שירה לציבור הדתי או החרדי הם בהחלט מופעים פופולאריים ואיכותיים, אם כי הם צריכים לעבור התאמות מסוימות בכדי להתאים לקהל היעד. הדבר המרכזי ביותר עליו יש לתת את הדעת הינו עניין שירת הנשים, וישנן נשים רבות המופיעות בפני נשים בלבד.

בנוסף, מופעי שירה לציבור הדתי והחרדי על פי רוב מותאמים לקהל גם מבחינת תוכנם, כלומר השירים המושמעים בהם יהיו שירים חסידיים או מהמקורות, והאווירה תהיה מכובדת יותר.

 

מופעי סטנדאפ

בשנים האחרונות החלה פריחה בעולם הסטנדאפ הדתי. בין הדמויות הבולטות ניתן למנות את יאיר אורבך, אמיר מויאל, רויטל ויטלזון,  חבורת אנדרדוס ועוד אמנים רבים ומוכשרים. מופעים מהסוג הזה דורשים ידע פנימי והכרות פנימית עם הדקויות של המגזר, ועל כן נדיר למצוא סטנדאפיסט חילוני הפונה במיוחד לקהל הדתי או החרדי.

 

מופעי קסמים

אחד המופעים הפופולאריים ביותר הינם מופעי קסמים. תחום זה הולך ומתפתח בשנים האחרונות, והוא מציע מגוון עצום של מופעים וקוסמים במגוון תחומים ומגוון סגנונות. במופעי קסמים הפונים לקהל הדתי והחרדי אין צורך שהקוסם עצמו יהיה דתי, אולם כדאי לוודא כי הוא מודע לאופי הקהל מולו הוא מופיע, וכי הוא מכיר את הגבולות הבסיסיים.

 

מופעי אמנות חושים

תחום נוסף ההולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות הינו עולם אמנות החושים. גם מופעים אלה בדומה למופעי קוסמים אינם דורשים שהאמן עצמו יהיה דתי, אלא רק שיכיר את אופי הקהל ויתאים את הופעתו בהתאם. מופעים מהסוג הזה הינם פופולאריים מאד במגוון רחב של אירועים, ומבטיחים חוויה בלתי נשכחת לכל הצופים.

 

האם על פי ההלכה מותר לציבור דתי לצפות במופעי קסמים?

יש פוסקים האוסרים להשתתף במופעי קוסמים משום האיסור על עשיית כישוף. הרב עובדיה אסר מופעים אלה, אולם סיים במילים "וכן ראוי להחמיר". עם זאת, פוסקים רבים מתירים השתתפות במופעים אלה בתנאי שהקוסם מכריז שאינו בעל כוחות מיוחדים.

יש אשר דרשו שהקוסם יסביר כיצד הוא מבצע טריק אחד, על מנת להוכיח כי אינו בעל כוחות על טבעיים, ויש שהתירו אף בלא סייג זה. כיום, פוסקים רבים נוטים להתיר מופעים אלה מכיוון שכיום כולם יודעים שלקוסם אין כוחות מיוחדים כאלה ואחרים, אלא מדובר בזריזות ידיים בעלמא, וכל אחד יעשה על פי עצת רבו.

 

מה ההבדל בין אמן חושים לקוסם?

אמנם, גם קוסם וגם אמן חושים מציגים במופעיהם תרגילים וטריקים אשר אנו מתקשים לתת להם הסבר רציונלי. עם זאת, קוסם מבצע את קסמיו באמצעות חפצים ממשיים, ואילו אמן חושים מבצע את תרגיליו בתחום המודעות, מחשבות, פסיכולוגיה, רגשות וכו', ועל כן תרגיליו נעשים בהשתתפות אנשים מתוך הקהל. הבדל זה יוצר מספר הבדלים נוספים, כגון רמת האינטראקציה בין הקהל לאמן, אורך המופע המינימלי, אופי המופע וכו'.

 

כמה עולה להזמין מופע לציבור הדתי?

מחירו של מופע אינו דבר קבוע כיוון שהוא תלוי בגורמים רבים. מחיר המופע תלוי בסוג המופע המבוקש, רמת הביקוש של האמן, אורך המופע, מיקום המופע וכדו'. ובכל זאת, ריכזנו עבורכם את טווחי המחירים למופעים השונים:

סוג מופע טווח מחירים הערות
מופע שירה נע בין 1,500 ₪ ל-120,000 ש"ח תלוי מאד ברמתו של האמן ובמספר אנשי הצוות הנלווים אליו
מופע סטנדאפ בין 1,500 ל-2,500 ₪
מופע קוסמות בין 1,500 ₪ ל-3,500 ₪ תלוי בהיקף המופע המבוקש (ציוד הגברה, פרסים, קלוז אפ וכדו')
מופע אמנות חושים בין 1,500 ₪ ל-3,000 ₪

 

לאילו אירועים ניתן להזמין מופעים?

כפי שניתן להתרשם מהרשימה שהבאנו לעיל, המופעים המוצעים לציבור הדתי והחרדי הינם מגוונים מאד, ומכילים תכנים משתנים בהתאם לנסיבות האירוע. מכיוון שכך, ניתן להתאים מופע מתאים לכל אירוע – בין אם זה מסיבת חומש לילדים, ערב השקה של ספר חדש, יום גיבוש לעובדים או סתם יום הולדת גדול – לכל אירוע ניתן להתאים את המופע המתאים אשר יהפוך את האירוע לערב בלתי נשכח עבור כל המשתתפים.

על מנת למצוא את המופע המתאים ביותר עבורכם כדאי לחושב על נסיבות האירוע המתוכנן ועל אופי האנשים אשר ישתתפו בו. לאור הדברים הללו יש לבחור את סוג המופע המתאים ביותר, ואשר יהלום את האירוע בצורה הטובה ביותר. לאחר שהחלטנו איזה מופע ברצוננו להזמין ניתן לחפש את האומן המתאים באתרי האינטרנט השונים ולחפש ביקורות והמלצות ממופעי עבר.

אומנים צעירים רבים מבקשים לצבור ניסיון באמצעות הוזלת המחיר. הניסיון והביטחון הינם משמעותיים מאד בהצלחת האירוע, ועל כן כדאי להזמין אומן מנוסה ומקצועי, אף אם הדבר מעט יקר יותר.

אורכו של המופע משתנה בהתאם לרצון בעל הבית, וכן בהתאם לאופיו של הקוסם. כדאי להתייעץ עם הקוסם מראש אודות הזמן המומלץ אותו יש להקדיש עבור המופע.

מופעים מתאימים הן כמשבצת תוכן מרכזית והן כהפסקה מרעננת במהלך יום עמוס. בין אם אתם רוצים לאפשר לנוכחים הפוגה קצרה במהלך יום עמוס ובין אם אתם מעוניינים להציג בפניהם תוכן איכותי ומעניין – ישנם מופעים רבים אשר ייתנו לכם מענה בצורה מצוינת.

תוכן עניינים